Att ha en Fredrik

De flesta personer som har ett äldre syskon kan säga " Min storesyster hjälper mig alltid. Hon har alltid sett till så att jag har det bra och inte hamnar i något trubbel. Om jag har problem så vill hon mer än gärna hjälpa mig att reda ut saken." eller " Min storebror är så jävla överbeskyddande!"
 
The most people who have an older sibling could say " My big brother is always taking care of me.  He does'nt mind helping me when I'm in trouble, hes my Eyes in the neck." Or "my bother is so over protective"
 
Men så har det inte varit för mig. Jag har istället en Fredrik. Min bror är inte som alla andras syskon, för det är jag som har fått se efter honom. Så fort jag såg att någon var elak mot honom så vart jag arg och när mina kompisar och icke kompisar hackade på honom sa jag " Ni förstår inte vem ni retas med. Skulle ni vara lika elak mot någon som satt i rullstol? "  De flesta förstod och de andra fortsatte som om de inte hört något. 
Det har inte varit enkelt att försöka nå ut till barnen i våran dåvarande ålder att sluta. Barn retas med sånna som inte är som alla andra.
 
Thats not the case för me. I've got a Fredrik. He is not like any others brother or sister becauses I'm the one taking care of him.  When we were younger I was protecting him agains the other kids. Even the older ones.  My brother does'nt have a visible sickness and thats why the other kids was bullying, because he was different. As soon as I Heard about someone being mean I got angry, but i never hit back. I started to talk about morality becuase violence never turns out good. " Would you hit someone in a wheelchair? Or do you Think it Would to be fun to break someones glasses? Or laugh about someone missing an arm or a  leg?  What if you where in that wheelchair with no legs and glasses? How would you feel? Just because something "is wrong" with my brother and you can't see it on how he looks it does'nt mean that you should treat him like garbage. Some of the Children/teenagers understod my Point, started to care for him, and let him do all the wierd stuffs who came out of his body, just because they knew that he could'nt help it. And some of the Children/teenagers did'nt listen at all and keep on bully him.  
 
En kväll kom Fredrik hem. Det första han gjorde när han sparkat av sig skorna var att springa in på sitt rum, kasta sig på sängen, och grät. Jag har aldrig hört honom gråta så hjärtskärande förut, han är en ganska stark själ och det är tur med tanke på vad han har fått utstå. En bråkdels sekund efter att jag hört honom så satt jag där på sängen i hans rum i hopp om att få honom att lugna ner sig. Det visade sig att det inte var någon som hade mobbat honom utan det var mycket värre. Barnen som bodde nån gata bort hade stoppat honom när han var ute och cyklat. Jag minns inte exakt vad som hände men när han kom hem så var han utan cykel, telefon och pengar. "Detta kan hända vilken unge som helst" kanske ni säger men detta hände bara för att han är som han är. Det vill säga speciell. Efter en anmälning så dök sakerna fram rätt så fort som tur var.  Men denna händelse är bara en av många.
 
One evening when my brother came home.. I can't remember where he have been but the first thing he did when he came home was to kick of his shoes and run to his bed. I knew in my guts that something was wrong and ran after him. he lay there on his bed and cried.  The first thing I did was to hug him. I never Heard him cry so heartbreaking Before ( and I am glad that thats was the first and last time i've Heard it). He is general a strong person, never cries.  After me and our parents manages to calm him down he told us that it was'nt just a kid that called him mean nicknames.  Some teenagers stopped him on his bike ride home, I can't remeber exactly what happend  but when he reached our home, hes pockets was empty from Money and his phone. The bike was gone too. The majority of those who Heard this story would say " This could happen to anyone " but thats not the case. They did this against him
 just beacuese he is special. I bet that the teenagers would have let thousands of "normal" kids pass by just so they could rob my brother.
 
Barn som har sparkat ner våra soptunnor, fyllt brevlådan med påtända fyrverkerier och äldre barn som har skjutit med paintball på våra fönster.
 
This incident is just one of many. Children who kicked down our garbage bins, put firecrackers in our mailbox (and kicked on it). And also shoot on our windows with a paintball gun.. The list is long.
 
 
Ett av de största problemen är att människor i alla åldrar har hackat på Fredrik för sina intressen. Ett av hans intressen är att leta efter pant. Han har pengar i sin ficka men ändå leta han. Jag kan inte säga att det är nått jag är stolt över men samtidigt så kan jag inte låta bli att tycka att det är lite bra. Det är ju bra för miljön! 
" Låt honom göra vad fan han vill. Bry dig inte om det som inte har med dig att göra " är något som jag har upprepat ett flertal gånger. Så länge Fredrik tycker om att göra det han gör så får han det! När vi var mindre så sparade han alla sina pantpengar i en burk och när det hade blivit tillräckligt mycket med pengar så köpte han sig ett GAME BOY advance. I och med pantsamlandet så fick han känna på hur det var att tjäna sina egna pengar och köpa sig en riktig belöning!
 
One of the biggest problem people in all ages have with my brother, is his interests of collecting drinks cans. He did have Money but this was his hobby, a fun thing to do.  I can't say that i'm proud of him doing that, but I'm proud of him doing what he want and did'nt care about what others said. And the good thing that he is taking care of the enviroment.
" Let him do what he want! Don't bother if it does'nt harm you." is someting I've said too many times.  As long as my brother is happy, he should do whatever he want!. 
 
 
När Fredrik föddes så var det något som inte stod rätt till. Bensömmen mellan den främre och bakre fontanellen i hans kranium hade slutits för tidigt. Det innebär att hans tillstånd skulle göra att hans huvud inte skulle växa normalt. Därför så fick han operera sitt huvud när han var bebis.

When my brother was born there was something who didn't was right. He had a condition who made that hes head was'nt going to grow like a normal babie. Around his first birthday he also had his first surgery.
 
Åren gick och med tiden så fick han diagnoser på sin nacke. Några av de fastställda diagnoser är
 
As he grew the strange feeling about something was wrong also grew and trough the years he got one diagnosis after its other. 
 
Tourettes syndrom. Tourettes är ett slags tics. Det kan innebära att man uprepar vissa ord eller meningar. De flesta personer som vet var tourettes syndrom är förknippar det med svordomar. Till exempel sånna här som går runt på stan och tvångsmässigt skriker hora till någon helt främmande person. Fredrik är inte sån. Han låter på ett annat sätt. Ibland kan han få för sig att gå runt och stampa i golvet, dvs att högerfoten "måste" nudda golvet med en duns. Oftast så upprepar han en mening eller nått som nån har sagt. Helst mina. Det kan vara för att det krävs ca 200-300 upprepningar innan jag blir arg och säger till honom att ge upp. Att sjunga är något han inte heller kan låta bli och när han gör det så önskar man att man kunde stänga av hörseln. Han gör också konstiga ljud.
 
Tourette syndrome. who is a kind of tic. It means repeating tings, like words, sentences or movements. Most of people associate this kind of diagnosis with swearing. For example, a guy walking around on the street screaming "hooker" at everyone. My brother is not like that. He sounds different. Sometimes he thinks he MUST pound in the floor when he walks. The right foot "need" that slam. Sometimes he repeat everything I say, or just a word. He prefers to repeat what I say because I don't get mad so easily.  But after 200-300 repeatings I get mad and tell him to stop.  He also sing, alot. It sounds like a headless bird and when he doesn't sing he make strange noises. 


Asberger När man har asberger innebär det att man kan ha problem med det sociala. Man har svårt att avläsa sociala signaler och kroppspråk. Det kan också¨vara svårt för en person med asberger att anpassa sig till rutinförändringar. Fredrik är jättesocial, men han har inte ett riktigt hum om hur man ska prata ibland. Det kan hända att han pratar om saker som är lite för privat. Ett exempel är att han fortfarande frågar efter mitt ex som jag gjorde slut med för ca tre år sedan. Han har svårt att förstå när man vill vara ifred och inte vill prata. Han förstår sig inte på känslor.

AD/HD Tror jag att alla vet vad det är. Man kan ha problem med motoriken, ha svårt att sitta still och vara lite hetsig. Fredrik blir aldrig arg, men att sitta still är något som han har svårt med. Ibland kan han bli lite hetsig. Nästan varje kväll så somnar han framför tvn och när man påstår att han sover så kan han bli riktigt irriterad. "Jag sover inte!" kan han skrika när man påstår det. Det har hänt att man har målat honom med t.e.x läppstift när han ligger där och snarkar. Då får han lite revansch när han tittar sig själv i spegeln!

Dyslexi Man har svårt att läsa och skriva. När han var mindre så skrev han med bara stora bokstäver. Grammatik är inte hans starka sida. Kopierat från hans facebook "såg nyss ägarna till citykoskien stå och gidra med några andra bråk allså", "Ja mina vänner nu har man sett de sjukaste av skräkfilmer blev riktig skit nödig av den filmen och när jag säger skitnödig menar jag rädd som satan filmen hete (evil dead) och dom räkommendera den för 15 år men jag tycker att dom borde tänka efter lite mvh en som är skiträdd"
 
Fredrik är världens bästa bror man kan ha. Vi bråkade sällan när jag bodde hemma hos min mamma. Vi har delat många roliga stunder. Trots hans diagnoser så skulle jag inte kunna byta ut honom mot alla pengar i världen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0